Catalogue des Arbres

feat. Kwartludium

Touch

2015

  1. Sigh (Les Peupliers)
  2. Green Hour
  3. A Book Of Lake (Roselière)
  4. Garden (Les Sureaux)
  5. From A Seashell
  6. Circling (Le Pré)
  7. Anthem (La Forêt)
  8. Kingdom (Les Chênes, Les Bouleaux)
Listen/Buy

EN

… and the trees, like earth’s wistful sighs to the sky
K. Janiszewska

Trees are like the only one art – music. (…) Our emotions are in their shape, change and sound
S. Żeromski

When poets and writers declare their enchantment for the forms of nature, they often use musical terms as methaphores. Visual artists’ creations often resemble graphic partitas , when recapturing the rhythms of landscapes. Confirming, in a way, these musical intuitions, composers write great music deeply inspired by birdsongs, wind rustlings, seawaves repetitions etc. Making „Cataloguge de Arbres” my ambition was to join this broad artistic movement devoted to nature phenomena and find my own way to describe trees: their forms, athmosphere and mistery. I have started with „open air” recordings, capturing mainly leaves’ rustlings from different distances, in different locations and whether conditions. This collection of nature recordings was transformed into kind of „organic drone” and become a main background for instrumental and voice improvisations, My initial inspiration here was Olivier Messiaen’ bird songs transcriptoins for piano – the composer’s work title „Cataogue d’oiseaux” I have paraphrased on my album . A piano, clarinets, violin and percusion parts, performed by the Kwartludium ensamble ,were electronically processed, and afterwards all this electroacoustic material was turned into a collection of 8 soundscapes – forgotten songs performed secretly by my beloved trees.

Kwartludium:
Dagna Sadkowska – skrzypce
Michał Górczyński – klarnety
Piotr Nowicki – fortepian
Paweł Nowicki – wibrafon, perkusjonalia
www.kwartludium.com

 

PL

i drzewa, co są jak westchnienia ziemi o niebie K. Janiszewska

Drzewa są podobne do jedynej sztuki – do muzyki. (…) wzruszenia nasze są w ich kształcie, zmianach i szumiStefan Żeromski

Kiedy poeci manifestują swój zachwyt dla form natury, często jako metafor używają terminów muzycznych. Dzieła artystów sztuk wizualnych przypominają graficzne partytury, kiedy odtwarzają rytmy krajobrazu. Niejako na potwierdzenie tych muzycznych intuicji, istnieje bardzo wielu kompozytorów którzy swoją twórczość całkowicie poświęcili naturze, głęboko inspirując się śpiewem ptaków, szmerem wiatru, powtarzalnym ruchem fal. Kiedy powstawał pomysł na „Catalogue des Arbres”, moją ambicją było przyłączenie się do tego szerokiego ruchu artystycznego, ściśle odwołującego się do inspiracji otaczająca przyrodą, i znalezienia własnego brzmienia by opisać drzewa – ich formę, zmianę , tajemnicę. Rozpocząłem od nagrań w plenerze, próbując zarejestrować szum liści różnych gatunków drzew, oraz inne fenomeny dźwiękowe przyrody – przy różnych warunkach pogodowych. Zebrany materiał po studyjnej obróbce stał się rodzajem „organicznego dronu” i zarazem tłem dla muzycznych improwizacji. Moją „wyjściową” inspiracją była twórczość francuskiego kompozytora Oliviera Messiaena, i jego fortepianowe transkrypcje ptasich śpiewów („Katalog Drzew” to sparafrazowany tytuł kompozycji Messiaena pt. „Katalog Ptaków”) . Partie fortepianu, perkusjonaliów, skrzypiec i klarnetu wykonywanych przez zespół Kwartludium, a także partie wokalne w wykonaniu chóru 441Hz, zostały w części poddane elektronicznej obróbce, i zaaranżowane wraz z nagraniami terenowymi, tworząc zestaw ośmiu pejzaży dźwiękowych – ukrytych, szemrzących pieśni moich ukochanych drzew.

Kwartludium:
Dagna Sadkowska – skrzypce
Michał Górczyński – klarnety
Piotr Nowicki – fortepian
Paweł Nowicki – wibrafon, perkusjonalia
www.kwartludium.com

 

SELECTED REVIEWS:

 

(…) In many ways Catalogue des Arbres has a feel of a work of the late 19th century. In its approach it’s reminiscent of Debussy’s La Mer, the naïve jungle images of Henri Rousseau, or the weird phantasmagorical images of Odlion Redon. The brilliant chinks of the triangle are wonderful counterpoints to the creepy backlight. So a great, disturbing, enervating listen, don’t feel intimidated; and in the words of the immortal Brian Clough, get in there! [ Incendiary (UK)]

(…) I won’t harp on too much about this guy’s work. I have a huge place in my heart for the astonishing ‘Treny’ and also the ‘Glimmer’ album he delivered for Ghostly was pretty awe-inspiring too. Michał Jacaszek’s material is a passionate fusion of electronic textural manipulation, smoky chamber jazz and abstract classical rushes. Graceful, windswept, mysterious and gorgeously rendered, this is another sublime entry into the eventual fine legacy of Mr. Jacaszek [Norman records USA]

(…) Nie jest to płyta łatwa, trzeba się w nią wsłuchać, także na dobrej jakości sprzęcie. Muzyczny katalog jest bogaty w dźwięki, odwołując się w naturalny sposób do cyklu i formy dźwięków, słyszalnych w naturze. Błyskotliwie i szalenie inteligentnie zrealizowany materiał. [Popup PL]

(…) The resulting work is subtle, but that doesn’t mean it’s lacking in atmosphere or interest. Incorporating elements of jazz into a supple, cinematic soundscape of creeping tension and ponderous intangibles.(…)  [Whisperin’ and Hollerin’ (UK) ]

(…) The soundscapes breathe with water, wind, and whispering timbers, punctuated by scattered piano chords, brooding bass clarinet and wondering violins. The resulting sound is sparse, drony, smokey and often dim. Like a soundtrack to a diffused and sharp contrasted film noir, Catalogue des Arbres lingers in the foreground with its lo-fi organic twilight, until it gently dissipates and melts away (…) [ Headphone Commute (USA) ]  

(…) This adds a chilling authenticity to the mystery currently developing in the brooding glow of the dark room, where Jacaszek’s photographs find their form. Strange black shapes appear beside the trees, apparitions that hone in on their victim. The trees intend to keep their secrets; you need to be on your guard in Jacaszek’s neck of the woods.(…)  [Fluid radio UK ]

(…) The resultant patina is a verdant ebb and flow of organically moving matter, fertile and furtive, whose considered diffusion brings its forest textures to the fore, spreading its moss, vines, tendrils and branches into your listening environment (…) [The Quietus UK]

(…) „Katalog drzew” musi zaskoczyć nawet największych fanów i znawców muzyki Michała Jacaszka. Zarówno bowiem koncepcja jak i jego realizacja jawi się jako niezwykle unikalna sygnatura twórczości, nie mająca żadnego innego odpowiednika w świecie dźwięku. Jacaszek postawił kolejny, gigantyczny krok swojej muzycznej ewolucji przeskakując oczekiwania i wyobrażenia, oraz obdarowując słuchaczy jedną z najbardziej niezwykłych i oryginalnych płyt nagranych na przestrzeni ostatnich lat w Polsce. [ Raz uchem / raz okiem]